Charlotte Perriand

Filtrovanie a triedenie
Filtrovanie a triedenie 0
Zoradiť podľa: Najpredávanejšie
Cena
Aplikovať
Dizajner
Typ
Značka
Farba
Materiál
Počet žiaroviek
Základný typ
Stupeň ochrany krytom 
Žiarovka súčasťou balenia
Wattový výkon
Aplikovať
Hĺbka (v cm)
Aplikovať
Dlžka (v cm)
Aplikovať
Šírka (v cm)
Aplikovať
Výška (v cm)
Aplikovať
Priemer ( v cm)
Aplikovať
Stmievateľný
13 položky
Filter
439,00 €
DMC 528,00 €
DMC -89,00 €
348,00 €
DMC 420,00 €
DMC -72,00 €
328,00 €
DMC 468,00 €
DMC -140,00 €
357,00 €
DMC 420,00 €
DMC -63,00 €
428,00 €
DMC 510,00 €
DMC -82,00 €
357,00 €
DMC 420,00 €
DMC -63,00 €
264,00 €
706,00 €
DMC 882,00 €
DMC -176,00 €
408,00 €
DMC 510,00 €
DMC -102,00 €
264,00 €
528,00 €

Charlotte Perriand

Narodený: 24. októbra 1903.\ Zomrel: 27. októbra 1999.\ Známe diela: Potenciálová lampa.\ Vzdelanie: Dizajnérka z Dánskej školy dizajnu.

Jej multidisciplinárne umenie a architektúra, ktoré zahŕňali všetko od dizajnu nábytku až po rozsiahle lyžiarske strediská, ju zaradili medzi najrevolučnejších dizajnérov konca 20. a 30. rokov a urobili z nej jednu z najvplyvnejších dizajnérok 20. storočia. Hoci nikdy nedosiahla také uznanie ako jej partneri Le Corbusier a Le Corbusierov bratranec Pierre Jeanneret, všetci traja dizajnéri boli ako tri prsty na jednej ruke v Le Corbusierovom ateliéri - a keď konečne vystúpila z tieňa švajčiarskeho dizajnéra, vytvorila si jedinečnú, nezávislú kariéru.

Historický čiernobiely obrázok ženy na pláži. Má na sebe rolákový sveter a s prirodzeným výrazom stojí ležérne pri lodi.

"My tu nevyšívame vankúše, madam"

Charlotte Perriandová sa narodila v Paríži ako dcéra krajčíra a krajčírky. V mladosti sa zapísala na École de L'Union Centrale des Arts Décoratifs, kde do roku 1925 študovala dizajn nábytku a kde ju okrem iných učila legenda art deco Henri Rapin.

Preto ju tak priťahoval švajčiarsky dizajnér a zabijak ornamentov Le Corbusier, ktorý hrdo tvrdil, že dom je stroj na život a že architektúra je o usporiadaní vecí. Bol prísny a stál na čele protipohybu proti zdobnosti a okázalosti, ktoré charakterizovali secesiu.

Krátko po absolvovaní školenia vytvorila Charlotte Perriand pre Salon d'Automne v roku 1927 výstavu Bar sous le Toit, ktorá pozostávala z lesklých hliníkových a poniklovaných predmetov, ktoré tvorili veľký bar, stoly, police a stoličky s koženými vankúšmi. Výstava odkazovala na vek strojov a Perriandová sa používaním kovov odlišovala od svojich súčasníkov, ktorí milovali zdobené a ručne vyrábané drevené výrobky - ale hoci výstava mala úspech, nebola spokojná. Charlotte Perriandová chcela vytvoriť výrobky, ktoré by neboli len pre bohatých, ale pre všetkých.

Perriandová veľmi túžila pracovať pre Le Corbusiera, pretože čítala jeho knihy, ale keď sa v tom istom roku uchádzala o prácu u neho, bola odmietnutá so slávnymi slovami samotného Corbusiera: *"My tu nevyšívame vankúše, madam."

Éra Le Corbusiera (1927-1937)

Keď Le Corbusier navštívil Bar sous le Toit, bolo mu jasné, že sa mýlil v mladej francúzskej dizajnérke - a Charlotte Perriandovej ponúkol prácu vo svojom ateliéri.

"Ako tri prsty na jednej ruke " povedala samotná Charlotte Perriand o svojej spolupráci so švajčiarskym dizajnérom a jeho bratrancom Pierrom Jeanneretom a všetci traja úzko spolupracovali tvorivo aj prakticky. Perriand si od švajčiarskeho majstra veľa zapisoval, ale naopak, aj Le Corbusier sa od neho veľa naučil. Stotožnila sa s Corbusierovou myšlienkou, že lampy nie sú bezdôvodné dekoratívne prvky, ale skôr funkčné a technické nástroje v domácnosti: užitočné formy. Rozhodne bola architektkou skôr ako dizajnérkou. Zároveň však bola veľkou zástankyňou pohybu a jej nábytok sa vyznačuje množstvom pohyblivých kĺbov.

Fantastickým príkladom Perriandových kresieb pod krídlami "vrany", ako sa Le Corbusier sám nazýval, je nádherné nástenné svietidlo Applique Cylindrique. Lampa, ktorú navrhla pre svoju horskú chatu Le Vieux Matelot v 30. rokoch 20. storočia, poukazuje na jej raný záujem o pohyblivé tienidlá, ale aj na jej rané chápanie dobrého svetla. Lampa sa ľahko stlmí jednoduchým dotykom obrazovky a svetlo možno nasmerovať presne tam, kam potrebujete.

Potence Pivotante a časy Jeana Prouvé a Japonska

Keď Charlotte Perriandová vystúpila z tieňa Corbusiera a začala svoju vlastnú úspešnú kariéru, ako vtedy napísali New York Times, začala spolupracovať s Jeanom Prouvé. Prouvé, rovnako ako Perriand, miloval kov - a pri pohľade na Perriandove aj Prouvéove lampy je cítiť spoluprácu medzi nimi.

Počas vojny navrhli dve kasárne a nábytok pre dočasné domy, ale keď sa Francúzsko v roku 1940 vzdalo mocnostiam Osi, Perriand odcestoval do Japonska. Tu pôsobila ako konzultantka a pomáhala japonskému ministerstvu obchodu a priemyslu. Na konci vojny bola Perriandová nútená odísť do exilu vo Vietname, kde študovala ázijské drevárstvo a pletenie, čo v nej vzbudilo záujem a prinútilo ju opäť sa zamerať na prírodné materiály.

Fantastickým príkladom lampy z obdobia Perriandovej spolupráce s Jeanom Prouvé je nádherná lampa Potence Pivotante, ktorá rovnako ako predchádzajúci príklad využíva pohyb v dizajne. Perriand navrhol lampu v roku 1939 tesne pred odchodom z krajiny - a ak poznáte lampu Potence Jeana Prouvéa, ktorá bola prvýkrát navrhnutá v roku 1950, nepochybne vidíte podobnosť medzi nimi - ale verzia Charlotte Perriand je originál.

Povojnové obdobie, rozkvet Charlotte Perriandovej a Pivotante á Poser

Veľké, pôsobivé lyžiarske strediská, budova Ligy národov OSN a kancelárie Air France v Londýne, Paríži a Tokiu. Toto sú len niektoré z vlajkových lodí, ktoré Charlotte Perriandová navrhla po návrate do Francúzska. V priebehu 50. rokov opäť spolupracovala s Jeanom Prouvé a Perriand a Le Corbusier sa opäť stretli, keď navrhla kuchyne v ikonickej Unité D'habitation.

Nádherná lampa, ktorú Charlotte Perriandová vytvorila v tomto období, bola nesmierne krásna Pivotante á Poser. V celej lampe je opäť cítiť motív pohybu a kovové tienidlo sa dá podobne ako opona na javisku stiahnuť do strany, aby sa odhalil odkrytý zdroj svetla - odkryté zdroje svetla boli v tomto období charakteristické aj pre Le Corbusierove interiéry - a pomocou šnúry sa dá lampa zapínať a vypínať. Vďaka malému tvaru ho môžete ľahko prenášať a používať kdekoľvek chcete.

Charlotte Perriandová tvorila do konca života a zanechala po sebe širokú škálu nábytku, svietidiel a budov.Pokúsili sme sa pozrieť na jej život zhora, ale len sme sa poškriabali po povrchu. Viac informácií o nej nájdete na mnohých miestach vrátane jej autobiografie Une Vie de Création. Dúfame, že sme vzbudili váš záujem.

Zdieľajte svoje fotografie s @lampemesteren

Inšpirujte sa a nechajte sa inšpirovať od jedného jedinečného domova k druhému. Označte svoje fotografie #yesLampemesteren a možno tu uvidíte svoj domov!