Narodený: 3. februára 1898
Zomrel: 11. mája 1976
Známe diela: Stolička Paimio, Stolička 60, závesná lampa Golden Bell A330S
Závesná lampa Hand Grenade A110 a vázy Aalto.
Vzdelanie: Architektúra na Helsinskej technickej univerzite
Hugo Alvar Henrik Aalto je jedným z najväčších fínskych dizajnérov všetkých čias. Najviac ho preslávila Aaltova váza a jeho brezový nábytok vrátane Stoličky 60 - klasiky, ktorá bola mnohokrát kopírovaná. Tak ako mnohí iní architekti svojej doby, aj Aalto rád robil viac než len kreslil domy. Bolo pre neho dôležité, aby budova tvorila ucelený celok, a tak začal navrhovať nábytok a riešenia osvetlenia, ktoré vyhovovali jeho architektonickému štýlu - a zaznamenal veľký úspech.
Jeho hlavnou inšpiráciou, pokiaľ ide o dizajn svetla, boli slnečné lúče a ich účinok. Príroda bola pre Aalta vo všeobecnosti veľkým zdrojom inšpirácie, čo sa jasne odráža v jeho architektúre a návrhoch. Rovnako ako jeho kusy nábytku, aj jeho svietidlá dosiahli status klasiky. Jeho nadčasové návrhy sú známe najmä pre svoje praktické uhly, ktoré mu slúžili ako východisko vždy, keď sa pustil do nového projektu.
Príbeh
Alvar Aalto sa narodil Selme Matilde a Johanovi Henrikovi Aalto vo fínskom Kuortane v roku 1898. Keď mal päť rokov, jeho rodina sa presťahovala do stredného Fínska, kde zostal až do ukončenia školy vo veku 18 rokov. Potom navštevoval hodiny ilustrácie u miestneho umelca Jonasa Heiska a neskôr začal študovať architektúru na Technickej univerzite v Helsinkách.
Počas štúdia postavil svoje prvé architektonické dielo: dom pre svojich rodičov v Alajärvi. Zároveň sa vydal na svoju prvú zahraničnú cestu do Göteborgu cez Štokholm, kde spolupracoval s architektom Arvidom Bjerkem. Potom sa vrátil do Jyväskylä, kde si otvoril architektonickú kanceláriu, ktorá pomáhala stavať rôzne malé rodinné domy.
Keďže sa jeho pracovné zaťaženie zvyšovalo, Aalto v roku 1933 presťahoval svoju kanceláriu do Helsínk, kde si vybudoval spoločnú domácu kanceláriu. V roku 1924 sa Aalto a mladá architektka Aino Marsio, ktorá v kancelárii pracovala, zosobášili. Na svadobnú cestu sa vybrali do Benátok a Florencie v Taliansku, ako aj do Paríža vo Francúzsku. Talianska architektúra urobila na Aalta veľký dojem, najmä malé vidiecke kostolíky. To sa odrazilo v jeho neskoršej architektúre, ktorá sa vyznačuje asymetrickými konštrukciami, bielymi stenami a rustikálnym dojmom.
Začiatky spoločnosti Artek
Vzhľadom na Aaltovo zameranie na holistický dizajn prirodzene navrhoval nábytok, bytové doplnky a riešenia osvetlenia pre svoje stavby. Nepáčili sa mu moderné kovové stoličky, ktoré boli v tom čase v móde, preto sa pustil do hľadania materiálu, ktorý by ich urobil pohodlnejšími. Rozhodol sa pre lisované drevo, ktoré sa dodnes spája s Aaltom. V 30. rokoch 20. storočia vynašiel výrobnú metódu, ktorá umožnila ohýbať a spájať drevo. Experimentoval s organickými tvarmi, aby vyriešil zložité problémy. Vezmime si napríklad stoličku Paimio. Podľa Aalta mala stolička sklon, ktorý pomáhal pacientom s tuberkulózou ľahšie dýchať.
Jeho nábytok bol vystavený v Londýne a Miláne, kde sa mu dostalo veľkej pozornosti. Jeho úspech so sebou priniesol zvýšený dopyt po jeho nábytku, ale on nemal záujem o obchod a všetky tieto otázky odmietal. Výsledkom bolo, že zástupca jeho továrne na nábytok v Anglicku sa skontaktoval s Aaltovým blízkym priateľom Nilsom-Gustavom Hahlom. Spolu s Marie Gullichsenovou chceli uspokojiť dopyt po jeho nábytku.
Na uspokojenie tohto dopytu bola v roku 1935 založená fínska spoločnosť Artek, ktorú tvorili Alvar Aalto, jeho manželka Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl a Marie Gullichsen. Ich poslaním bolo "predávať nábytok a podporovať modernú kultúru bývania prostredníctvom výstav a iných vzdelávacích prostriedkov". To znamenalo začiatok spoločnosti Artek, ktorá v súčasnosti predáva nábytok, bytové doplnky a riešenia osvetlenia.
Viac informácií o spoločnosti Artek nájdete tu