Jantár a mosadz
Keď Louis Poulsen a Poul Henningsen v 20. rokoch 20. storočia prvýkrát predstavili ručne fúkané farebné sklo, snažili sa tým prilákať nových zákazníkov. Vtedy sa kládol dôraz na teplé a prirodzené farby s výrazným výrazom a krásnym remeselným spracovaním. Sklenené tienidlá ponúkali výhodu v podobe prepúšťania časti svetla a zároveň jeho smerovania nahor, nadol alebo do miestnosti. To zabezpečilo, že lampa prispela k celkovému osvetleniu a útulnej atmosfére.
Naďalej pozorujeme tendenciu začleňovať do škandinávskeho interiéru zlaté farby, najmä odtiene žltej - priamo od svetložltej po tmavožltú. Jantárové tienidlá sú dokonalými spoločníkmi tohto trendu, pretože táto farba pôsobí neuveriteľne prívetivo a vyžaruje teplý, pokojný výraz. Zlatisté svetlo z jantárových tienidiel pripomína svetlo sviečok - atmosférické svetlo, ktoré sa Poul Henningsen zameral na stvárnenie v elektrickej podobe, aby naplnil naše ľudské potreby.
Filozofia prvého svetla - myšlienky ikonickej lampy PH
V roku 1907 dánsky dizajnér, architekt, spisovateľ a kultúrny kritik Poul Henningsen po prvýkrát uzrel svetlo sveta. V roku 1920 bola polovica dánskych domácností vybavená elektrickým osvetlením, ale on si myslel, že elektrická žiarovka vytvára nemožné svetlo - buď je príliš ostrá, alebo tienidlo ukradne väčšinu svetla. V reakcii na to začal vyvíjať tienidlo, ktoré vyžarovalo svetlo plným výkonom bez oslepovania, a väčšinu svojho života strávil krotením a zdokonaľovaním tohto javu. “It seems as though the strength of light that has been cheaply acquired for us in recent years has cost us the quality, beauty, and truth of our light.” – Poul Henningsen. “Just think about how much fine and precise filigree work and watchmaking could be done by the light of a single flame back in the day.”
Podľa Poula Henningsena technici snívali o premene noci na deň - tento sen považoval za neumelecký a nesprávny, pretože ľudia potrebujú cirkadiánny rytmus. “On a winter’s day, when dawn and dusk practically meet at midday, you can have your light on all day – but of course, you don’t want a fluorescent lamp that reminds you of the light of noon on a summer’s day.”
Thoughts like these inspired Poul Henningsen to create a lamp that reduced the amount of uncomfortable blinding and improved the electrical light in terms of the needs of human beings.
Ako hovorí mýtus, nápad na nový systém tienidiel ho napadol v roku 1915, keď sa jeho matka, spisovateľka Agnes Henningsenová, zúfalo nevidela v zrkadle. Bola neuveriteľne márnivá a v chladnom svetle elektrickej žiarovky sa videla ako škaredá. Chýbala jej teplá žiara petrolejovej lampy. To v ňom vyvolalo túžbu vytvoriť nové lampy do domácnosti, čo ho prinútilo experimentovať s rôznymi žiarovkami, reflektormi a tienidlami. Bez ohľadu na motiváciu sa Poul Henningsen zaoberal myšlienkou vytvoriť lepšie svetlo.